top of page

TIPS UIT DE PRAKTIJK

IMG_3865.jpeg

Mission

This is a Paragraph. Click on "Edit Text" or double click on the text box to start editing the content and make sure to add any relevant details or information that you want to share with your visitors.

“Ik heb geld nodig en jij doet iets met subsidies.”

"Helemaal waar. Dat doe ik inderdaad!

Hoeveel geld heb je nodig en waarvoor precies?" 🤓

 

Dát blijkt dan meteen een lastige tegenvraag, waar 90% geen (of niet meteen) een antwoord op heeft. En juist dat wil ik dan graag weten. Want wat betekent dat nu eigenlijk, ik heb geld nodig? Wat heb je écht nodig?

 

Financiële middelen zijn brandstof voor goede ideeën en projecten. Maar soms heb je meer aan een goed gesprek of een waardevolle link met een netwerk. En ja, er is een wereld van verschil tussen €5.000,- of €500.000,- nodig hebben. Meer dan eens heeft het bij elkaar brengen van de juiste mensen opdrachtgevers meer opgeleverd dan een subsidieaanvraag alleen…

 

Drie stelregels die ik in ieder geval hanteer:

- Geld volgt altijd inhoud. Zoek geen projecten bij een regeling, maar een regeling bij een project.

 

- Wees helder, eerlijk én realistisch. Hoeveel heb je nodig? Waarvoor precies? Het idee “hoe meer we op de begroting zetten hoe meer kans dat we iets krijgen” = no go!

​

- Maak een dekkingsplan. Laat zien hoe je de begroting rond wilt krijgen. En zie daarvoor ook weer regel 2: helder, eerlijk en realistisch.

 

 

Subsidie- en fondsenwerving is geen invuloefening. Het is scherp kiezen, helder formuleren en het lef hebben om je plan eerlijk en oprecht te ‘verkopen’.

Vision

We hebben zelf al een plan geschreven, dat hoef je al niet meer te doen!’

En toch wil ik dat plan schrijven ;)

 

Want een projectplan schrijven gericht op een geldgever is een vak apart.En ja, ook voor iemand die dit fulltime doet, is het nog steeds moeilijk. 

 

Wat ik zie in plannen:

  • 1000 oplossingen voor 1000 problemen. Zo gebeurt er dus nooit iets. Stel jezelf de vraag: voor welk probleem bied je écht een oplossing? Kies er maximaal twee. En scherp formuleren!

  • Aannames…

    • “Wij weten wat goed is voor de doelgroep.” O ja? Hoe weet je dat? Waar zijn de cijfers? Vaak redeneert men vooral vanuit de organisatie, niet vanuit de doelgroep.

    • “We stimuleren ontmoeting door verschillende doelgroepen uit te nodigen voor een uitvoering of lezing.” Leuk idee, maar mensen gaan toch niet tijdens een voorstelling met elkaar kletsen? Ik ben nog nooit uit een lezing gelopen met nieuwe vrienden. Jij wel? Onderzoek wat je met ontmoeting bedoeld…

    • “We gaan samenwerken met X en Y.” Punt. Maar wat ga je dan concreet samen doen? Wat moet dat opleveren? Echte samenwerking merk je meestal pas op het moment dat de eerste factuur verstuurd wordt en je moet besluiten hoe die verdeeld wordt. Dan begint vaak de ellende en eindigt de samenwerking…. Dus ook hier: wat betekent samenwerken?

  • *ChatGPT* met moeilijke formuleringen -die niet passen bij de tone of voice van een organisatie- en inclusief de ChatGPT- lay-out: streepjes, opsommingen en sterretjes.

 

Wat ik wil zien in plannen:

  • Je eigen stem! Een motivatie vanuit je tenen! En een oprecht en degelijk verhaal!

  • Een glasheldere omschrijving van de urgentie. Waarom is je project belangrijk? Wat voeg je toe? Wat is de context van het probleem waar je een oplossing voor hebt? En is het niet stiekem iets dat je zélf heel leuk en belangrijk vindt?

  • Een goede motivatie waarom juist die geldgever een goede match is met jouw project. Waarin vinden jullie elkaar?

 

Long story short: voor kansrijke subsidie- en fondsenaanvragen heb je geen tekst nodig, maar een verhaal!

IMG_5283.jpeg

“Aanvraagformulieren invullen is jouw wérk? Wat vreselijk!” 

 

“Dat klopt, en ik vind het na bijna 18 jaar nog steeds hartstikke leuk!”

 

Bij het woord fondsenwerving zien veel mensen meteen horrorbeelden voor zich: ellenlange formulieren, lastige begrotingen en stapels bijlagen.
Maar fondsenwerving is zoveel meer dan vinkjes zetten. H
et is creatief én kritisch denken, vanuit verschillende perspectieven kijken, en ’schrijven vanuit je tenen’. 

Het is artikelen lezen, podcasts luisteren, boeken verslinden. Inspiratie vinden, je verdiepen. De tijd nemen om alles goed te doordenken, en het verhaal erachter als het ware gaan voelen. En dan wordt zelfs formulieren invullen leuk (lees: de vragen beantwoorden ;)). 

 

Je zoekt eigenlijk steeds naar oplossingen. Want bijna alle bijna alle ideëen komen voort uit een klacht. Uit iets dat niet goed ging. Uit oncomfortabel zitten….. als je niet lekker zit, ga je namelijk bewegen. Datzelfde principe ligt ook ten grondslag aan nieuwe ideeën binnen je organisatie. Want waarom veranderen, als alles goed is?

 

Als je kunt aangeven voor welk probleem jij een oplossing biedt, en hoe die oplossing er dan uitziet, ben je al een heel eind in je fondsenwerving. 

Want: fondsen doen niets anders dan zoeken naar projecten en ideeën, die hen helpen om hun eigen doelstelling te realiseren. En juist dat is de basis van fondsenwerving: uitvinden hoe jouw idee het fonds kan helpen!

 

Matches maken. Goede mensen, kennis en ideeën verbinden. Dát is een groot deel van fondsenwerving. 

In mijn ogen helemaal niet vreselijk!

IMG_3099.jpeg
IMG_5662.jpeg

“Wat is nu écht het probleem? Waar hebben we het nu eigenlijk over?” 

Deze vragen stel ik met regelmaat. Aan mezelf, maar vooral ook aan collega’s bij mijn opdrachten. Ik vind dat we die vragen namelijk veel te weinig aan elkaar stellen. 

Want de vraagstukken die in in mijn werk voorbijkomen zijn heel divers, en in veel gevallen ook complex.  De rode draad is veelal de vraag: hoe stem je onder andere ambitie, koers, beleid, wet- en regelgeving en processen op elkaar af?
Gelukkig houd ik ervan om moeilijke dingen simpel te maken! 

 

Bovenstaande vragen helpen altijd bij het oplossen van deze vraagstukken. Niet in paniek raken, vanuit rust goed de vraag afpellen, kritisch (!) en creatief denken. En ik weet inmiddels ook dat ik nooit (nooit!) voor 100% een waterdicht antwoord kan geven. Dat wordt regelmatig als ‘spannend’ ervaren. Want "wat als……"? 

Denken in scenario’s die kúnnen gebeuren, haalt veel denkkracht en energie uit het proces of de brainstorm. Checken op feiten en cijfers helpt in de meeste gevallen om te laten zien dat het risico op de negatieve scenario’s relatief is.

 

Niet dat ik risico’s wegwuif of onderschat; nadenken hierover hoort er altijd bij. Alleen geloof ik dat we pas echt verder komen als we naast de risico’s óók de kansen in beeld brengen.

Het uitgangspunt is dan ook altijd: stel je voor het lukt wél? 

Welcome visitors to your site with a short, engaging introduction. Double click to edit and add your own text.

+31 (0)6 4227 1288

©2021 by Doorbuilders.

bottom of page